Országos siker a francia OÁTV-n!

Nyisztor Virág (7.b) 10. helyezést ért el az Országos Általános Iskolai Francia Nyelvi Versenyen!

Az írásbeli forduló után évfolyamonként 10-17 diákot hívtak el Nyíregyházára a Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban 2017. április-28-án rendezett döntőre.  A szóbeli döntőn hallott szöveg értése, valamint képek alapján való témakifejtés és beszélgetés volt a feladat, a zsűri a szóbeli kifejező és kommunikációs készségeket értékelte.

Az ünnepélyes eredményhirdetésen több országos szervezet képviselője is jelen volt a rendezvényen: a Magyar –Francia Ifjúsági Alapítvány igazgatója, az ELTE Origó Nyelvi Centrum munkatársa, valamint a Budapesti Francia Intézet oktatási együttműködési attaséja.

GRATULÁLUNK VIRÁGNAK és felkészítő tanárának, SZECSEINÉ FEHÉR ANDREÁNAK!

Kategória: Aktuális | Hozzászólások kikapcsolva

Francia civilizációs verseny 2017.06.01.

Iskolánk szervezte meg hagyományainkhoz híven az idén is a kerületi civilizációs versenyt.

Témánk ebben az évben két frankofón ország, Belgium és Svájc volt. A versenyen három gimnáziumból jöttek 4 fős csapatok, összesen 10 csapat nevezett be. A tanulók a 2 országról előzetes felkészülésük alapján LOGO-t készítettek. A 2 ország földrajzát, történelmét, nevezetességeit és gazdasági, kulturális jellegzetességeit érintő változatos feladatokat kellett megoldani.
Szoros versenyben a Weöres Sándor csapata nyert, 2. helyezést a Leöwey Klára gimnázium csapata érte el és harmadikként iskolánk csapata végzett.
Jó hangulatú verseny volt, melyet a végén megkoronázott a csoki szökőkút, ha már két jelentős csokoládét importáló nagyhatalommal foglalkoztunk.

Szecseiné Fehér Andrea

Az angol fordítóverseny eredményei

Idén is meghirdettük az angol fordítóversenyt, és örömmel láttuk, hogy megnőtt az érdeklődés. A szöveget a tavalyi versenyhez hasonlóan Robin Edina fordító és ELTE-s oktató választotta Rick Riordan, a népszerű ifjúsági író eddig magyarul meg nem jelent könyvéből.

Az olvasmányos fejezetrész fordítása nem volt könnyű feladat, hiszen hiába volt könnyű nagyjából megérteni a szöveget, a választékos szóhasználat és a nyelvtani precizitás mellett az angol kulturális háttér, sőt kicsit a görög mondavilág ismerete is szükséges volt a szép fordításhoz. Robin Edina minden diákot nagyon megdicsért, mert nagyon meg volt elégedve a fordításokkal és mindenkinek kiemelte munkájának erősségét, a hangulatos szófordulatokat. Minden diák könyvjutalomban részesült.

1. helyezett

Tóth Patrik             8.b

Meszéna Éva

Kategória: Aktuális | Címke: , , | Hozzászólások kikapcsolva

Olaszországi kirándulás (2017. 06. 11.–15.)

A gimnáziumból tízen három gyönyörű napot töltöttünk Triesztben.

Megérkezésünkkor rögtön megismerkedtünk a „bora”-val, azaz a trieszti széllel. Egy vihar után, kora reggel érkeztünk meg a városba, de aztán szerencsénkre mind a három napon szép, napsütéses idő lett.

Első napon megnéztük a mesébe illő, tengerparton fekvő Castello di Miramare-t és parkját. E kastélyt a 19. század második felében a Habsburg dinasztia építtette. Jelenleg korhűen van berendezve és így könnyen el tudtuk képzelni, hogy milyen lehetett itt az élet. Délután megcsodáltuk a tengert, sétáltunk, fürödtünk és röplabdáztunk a tengerparton. A szállásunk Trieszttől 2 km-re  az Ostello Tergeste-ben volt.  Ez egy bájos kis hotel, amely közvetlenül a tengerparton van.

Második napon elutaztunk a helyi buszjárattal a Grotta Gigante-hoz.  A Grotta Gigantet vagyis az Óriások barlangját a turisták által hozzáférhető legnagyobb barlangként tartják számon a világon. 1995-ben a Guiness Rekordok Könyvébe is bekerült.  Hát, valóban lenyűgöző volt! Délután sétáltunk egyet Trieszt belvárosában,   a Canal Grande környékén. Utána siettünk vissza a szállásra, hogy tudjunk még nappal fürödni a tengerben.

A harmadik napon egész nap Trieszt óvárosában voltunk. Megnéztünk jó pár nevezetességet, mint például a Cattedrale di San Giusto-t, il Teatro Romano-t, James Joyce szobrát a Canal Grande-n, a  Piazza Unitá d’Italia-t, a Posta Múzeumot és a régi főposta épületét. Aztán elmentünk bevásárolni a Torri d’Europa nevű hatalmas bevásárlóközpontba.  Éjfél után nem sokkal indultunk vissza Budapestre. Kicsit fájó szívvel, mert hát csodálatos volt itt minden és a „mare” – a tenger – pedig különösen.

Kategória: Aktuális | Címke: , , , | Hozzászólások kikapcsolva

Fiatal Nagykövetek Találkozója Hollandia, 2017.05.28.-06.03.

Irtó nagy szerencsém volt, hogy részt vehettem az Erasmus+ Eurotopia 2014-17 elnevezésű program egy hetes nagyköveti találkozóján. Leírhatatlanul sok élményt szereztem, amelyekből igyekszem megosztani párat.

Május 28-án a hajnali órákban indultunk Budapestről kissé álmosan, de nagy várakozásokkal telve. Az amszterdami Schiphol repülőtérre való érkezésünk után kisebb nehézségekkel, de sikerült megtalálnunk a többi nemzet képviselőit. Nagyon örültünk egymásnak, nem győztük megosztani az elmúlt találkozó óta szerzett élményeinket. Busszal mentünk Nijmegenbe, ahol a holland tanulók már vártak bennünket. A gyerek nagykövetek holland partnereiknél, a tanárok szállodában voltak elszállásolva. Ezen a napon közösen ebédeltünk és vacsoráztunk az iskolában. A hétfői és a keddi nap úgyszintén Nijmegenben telt. Nagyon keményen dolgoztunk a program nagyköveti találkozóinak összefoglalásán, a tapasztalatok összegyűjtésén, értékelésén. Azért jutott egy kis idő városnézésre is. Nagy élmény volt  meglátogatni a nijmegeni Szent István templomot, ahol még a 183 lépcsőfokot is megmásztuk, hogy a templom tornyából madártávlatból is láthassuk Nijmegent.

A szerdai nap hozott változást, amikor is elgurultunk Rotterdam városába. Az itt látott felhőkarcolók és a szálláshelyünk (amire azt hittem, hogy csak a filmekben létezik, olyan szuper volt!) ötvözte a modern és a hétköznapi holland életet. Ezen az estén éttermek után vadásztunk, ám szinte mindegyik épp zárni készült. Ám ráakadtunk egy kebabosra. :) Másnap reggeli után sétahajókáztunk Rotterdam kikötőiben! Délután gyalogos városnézésen vettünk részt, ahol közelről is megtekinthettük a város főbb nevezetességeit, mint a híres rotterdami kikötőt, a felhőkarcolókat és a rotterdami kockaházakat. A városban volt egy kis szabadidőnk, majd ezután továbbmentünk Hágába.

Kora este érkeztünk meg, ezért mi és a spanyolok elmentünk vacsorázni egy olasz étterembe, ahol fergeteges volt a hangulat. Az étterembe vezető úton megtekinthettük Hága arab- és kínai negyedét, valamint a bevásárló utcákat. A következő napot Hágában töltöttük. Megtekintettük a holland parlamentet és az Európai Unió hágai központját. Nagy megtiszteltetésben volt részünk, mert beszélhettünk az Európa parlament egyik holland képviselőjével, aki egyébként Nijmegenben volt egyetemista. Ezután minden nagykövet kapott egy oklevelet, amely igazolja, hogy az Európai Unió Junior nagykövetei vagyunk. Ezután közösen ebédeltünk a többi nemzettel, amely ismét szuper hangulatú volt. A délután vásárlással telt. Az utolsó közös estén mindenki együtt vacsorázott a hotelben. Itt Will és Anja (a holland tanárok) megköszönték a munkánkat és beszédet mondtak. A vacsora után minden gyerek együtt szórakozott, nevetett, beszélgetett. Vidámak és szomorúak is voltunk egyszerre, mert tudtuk, lehet, hogy nem látjuk egymást többé. Másnap reggel elbúcsúztunk egymástól. Mindenki jó utat kívánt mindenkinek. A mi repülőnk este indult, ezért Anna nénivel és Éva nénivel ellátogattunk a Madurodamba, ami egy olyan létesítmény, ahol Hollandia lekicsinyített nevezetességeit tekinthettük meg! Majd levillamosoztunk a tengerpartra, ahol jól megebédeltünk. Fenomenálisan éreztük magunkat. A reptéren még jól bevacsoráztunk, majd hazajöttünk Budapestre.

Nagyon-nagyon köszönöm a tanáraimnak, hogy részese lehettem ennek a programnak! Borzasztóan szerencsésnek érzem magam, hogy ebben az évben ÉN lehettem a Szent-Györgyi egyik nagykövete. Sok színes élménnyel gazdagodtam ebben az egy hétben. Remélem, mihamarabb láthatom ezt a szuper csapatot!

Szabó Márk 9.a

Kategória: Aktuális | Címke: , , | Hozzászólások kikapcsolva

Erasmus+ Eurotopia 2014-17: Cserediákprogram 2017. 03.08-17, Nijmegen, Hollandia

A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér 2A terminál 10-es beléptető kapuján szálltunk fel a KLM 1976-os számú gépére. A repülő kicsit később indult, mint kellett volna. Az út nagyon jól telt. Kaptunk szendvicset és üdítőt is. És a kilátás is gyönyörű volt. Körülbelül 2 órát repültünk Amszterdamig. Ott a csomagok felvétele után majd 1,5 órát utaztunk busszal Nijmegenig. Már útközben is rengeteg mindent láttunk: szélmalmokat, háziállatokat meg sok kis tavat és patakot. A kisvárosban már vártak ránk a partnerek és a szüleik. Az összes család nagyon kedves és barátságos volt. Több olyan holland család is volt, akik Nijmegennel szomszédos kis városokban laknak.

Másnaptól délelőttönként a szép, modern SSgN iskolában különböző órákat látogattunk. Majdnem minden délután vagy este pedig bementünk, ill. bebicikliztünk a városközpontba körülnézni, vásárolni. Elmentünk korcsolyázni, voltunk trambulin teremben, sétálni és McDonald’s-ozni. Egyik nap még palacsinta hajón is voltunk, ahol a menetidő alatt annyi palacsintát ehettünk, amennyi csak belénk fért.

A családi hétvégék is jól sikerültek. Sokan mentek Eftelingbe, ami egy óriási vidámpark. De volt, aki vasút múzeumba ment Utrechtbe. Páran elmentek a tengerhez vagy ellátogattak olyan nagyobb városokba, mint pl. Hága. Hétfőn este volt a Stage Night, ahol fantasztikusan sikerült az előadásunk (https://www.youtube.com/watch?v=JsyWlFf6bJE), de a többi nemzeté is jó volt.

Másnap Amsterdamba kirándultunk. Először a Rijks Múzeumot néztük meg. Utána szabadidőt kaptunk körülnézni, vásárolni. Voltunk a csatornáknál, elsétáltunk a Vörös lámpás negyedhez, és többen ellátogattak a Van Gogh Múzeumba is. A nap végére mindenki nagyon elfáradt. Estére azonban összeszedtük magunkat, mert a holland partnerek discot szerveztek nekünk. Szinte mindenki nagyon élvezete. J

Utolsó előtti nap délelőtt az egyes országok prezentációkban mutatkoztak be egymásnak, majd bementünk a városközpontba, és egy applikáció segítségével városfelfedező feladatokat oldottunk meg. Közben arra is jutott idő, hogy vásároljunk, nézelődjünk és sétáljunk a gyönyörű városi parkban. Este mindenki átment az egyik holland fiúék házába bulizni, enni, beszélgetni. Ott is nagyon jól éreztük magunkat. Másnap reggel sajnos eljött a búcsú ideje. Szomorúak voltunk, de tudtuk, hogy 10 nap múlva viszontlátjuk partnereinket. A repülő út vissza fele is tökéletes volt.

Minden diák nevében köszönjük a program vezetőjének, a tanároknak, szülőknek, barátoknak a rengeteg segítséget és támogatást ahhoz, hogy eljuthattunk Hollandiába, és hogy jól érezhettük magunkat ezen a csodálatos 10 napon.

Takácsi-Nagy András 9.c

Francia házi koncert

Március 27-ére francia lektorunk, Francios meghívta két zenész barátját iskolánkba, akikkel  a hetedik osztályos francia csoportnak zenéltek. A gyerekeknek nagyon tetszett a koncert :)

Kerületi angol nyelvű szavalóverseny

Március 13-én került megrendezésre a kerületi angol nyelvű szavalóverseny, melyet hagyományos módon a Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnázium szervezett. A versenyzők négy kategóriában indultak: 1-2. osztály, 3-4. osztály, 5-6. osztály és 7-8. osztály. Iskolánk erős csapattal, az iskolai fordulóból továbbjutott diákokkal képviseltette magát, és a következő helyezéseket értük el:

3-4. osztály

Részt vettek még:

Parkinson Henrietta (4.a)

Krizsanovszki Réka (5.b)

Gratulálunk a szép eredményekhez és még sok sikeres versenyzést kívánunk!

Angol fordítóverseny

A most már hagyományos Szakmák napján újra eljött hozzánk Robin Edina, az ELTE BTK Fordító- és Tolmácsképző Intézetének oktatója. Érdekes előadása végén idén is meghirdetett egy fordítóversenyt. Rick Riordan ismert író: a Percy Jackson sorozat iskolánkban is közkedvelt. Most egy újabb sorozatából kell az alábbi részletet lefordítani – természetesen olyan könyvből, ami még nem jelent meg magyarul.

Reméljük, sokan állnak neki a nem éppen hétköznapi szöveg fordításának. Jó munkát, kellemes fejtörést kívánunk! (Nyeremények várhatóak :) )

Hoodlums punch my face

I would smite them if I could

Mortality blows

MY NAME IS APOLLO. I used to be a god.

In my four thousand six hundred and twelve years, I have done many things. I inflicted a plague on the Greeks who besieged Troy. I blessed Babe Ruth with three home runs in game four of the 1926 World Series. I visited my wrath upon Britney Spears at the 2007 MTV Video Music Awards.

But in all my immortal life, I never before crash-landed in a Dumpster.

I’m not even sure how it happened.

I simply woke up falling. Skyscrapers spiraled in and out of view. Flames streamed off my body. I tried to fly. I tried to change into a cloud or teleport across the world or do a hundred other things that should have been easy for me, but I just kept falling. I plunged into a narrow canyon between two buildings and BAM!

Is anything sadder than the sound of a god hitting a pile of garbage bags?

I lay groaning and aching in the open Dumpster. My nostrils burned with the stench of rancid bologna and used diapers. My ribs felt broken, though that shouldn’t have been possible.

My mind stewed in confusion, but one memory floated to the surface—the voice of my father, Zeus: YOUR FAULT. YOUR PUNISHMENT.

I realized what had happened to me. And I sobbed in despair.

Even for a god of poetry such as myself, it is difficult to describe how I felt. How could you—a mere mortal—possibly understand? Imagine being stripped of your clothes, then blasted with a fire hose in front of a laughing crowd. Imagine the ice-cold water filling your mouth and lungs, the pressure bruising your skin, turning your joints to putty. Imagine feeling helpless, ashamed, completely vulnerable—publicly and brutally stripped of everything that makes you you. My humiliation was worse than that.

YOUR FAULT, Zeus’s voice rang in my head.

“No!” I cried miserably. “No, it wasn’t! Please!”

Nobody answered. On either side of me, rusty fire escapes zigzagged up brick walls. Above, the winter sky was gray and unforgiving.

I tried to remember the details of my sentencing. Had my father told me how long this punishment would last? What was I supposed to do to regain his favor?

My memory was too fuzzy. I could barely recall what Zeus looked like, much less why he’d decided to toss me to earth. There’d been a war with the giants, I thought. The gods had been caught off guard, embarrassed, almost defeated.

The only thing I knew for certain: my punishment was unfair. Zeus needed someone to blame, so of course he’d picked the handsomest, most talented, most popular god in the pantheon: me.

Leadási határidő: 2017. április 26. szerda, jeligével ellátva, mellette egy borítékban szerepeljen neved és jeligéd. Leadható bármelyik angoltanárnál vagy a könyvtárban.

Angol szavalóverseny

A kerületi angol szavalóverseny témája a természet lesz, így mi is így hirdettük meg iskolai versenyünket március 2-ra. Nagy örömünkre a 4. osztályosok közül is jöttek szavalni. Szerencsére sokan könyvjutalomban is részesültek, korcsoportonként 3 diák pedig továbbjutott a kerületi megmérettetésre.